Follow:
Bijgerecht en snack, Vegetarisch

Arancini maken doe je makkelijk zelf met dit recept

Arancini: de Italiaanse bitterballen

Kennen jullie arancini al? Deze gefrituurde risotto balletjes staan bij veel Italiaanse restaurantjes en marktkraampjes op de kaart en zijn echt heerlijk.
Arancini komen oorspronkelijk uit Sicilië en hebben daar een kegelvorm (zodat ze lijken op de vulkaan Etna) maar je vind ze door heel Italië, vaak in balletjes vorm.
Wanneer de Italianen risotto over hebben maken ze hier balletjes van, gevuld met mozzarella en soms met kruidige tomatensaus of met restjes vlees. Daarom zou je arancini wel de Italiaanse bitterballen kunnen noemen. Arancini maken is een goede manier om restjes op te maken.

Zelf arancini maken doe je met dit makkelijke, lekker arancini recept!

Hieronder vind je een recept voor arancini gemaakt met citroen risotto, samen met mozzarella en vegetarische spekjes! Natuurlijk kun je naast risotto heel veel variëren met vullingen, perfect om de koelkast leeg te eten dus.

Zorg dat de risotto die je gebruikt echt goed koud is. Maak bijvoorbeeld één of twee avonden van te voren een extra grote pan risotto en zet de restjes in de koelkast.


Voor 7 arancini ter grootte van een grote golfbal


Welke ingrediënten heb je nodig?

500 gram klaargemaakte, afgekoelde risotto 
bloem
panko
2 eieren
1 bolletje mozzarella
70 gram vegetarische spekjes
optioneel: kruidige tomatensaus om er naast te serveren

Zelf arancini maken doe je met dit makkelijke, lekker arancini recept!

En hoe maak je arancini?

  1. Bak de vegetarische spekjes samen met wat olie krokant en snijd het bolletje mozzarella in kleine stukjes.
  2. Zet drie schaaltjes klaar en doe hier in deze volgorde de bloem, twee geklutste eieren en de panko in.
  3. Vorm met je handen balletjes van de afgekoelde risotto rijst en druk hier wat fijngesneden vegetarische spekjes en wat mozzarella in. Zorg dat alles goed bedekt is met rijst.
  4. Rol de arancini eerst in door de bloem, klop af en rol dan door het eimengsel. Bedek ze ten slotte met panko.
  5. Laat de balletjes minimaal een uur opstijven in de koelkast of een halfuur in de vriezer.
  6. Verwarm ondertussen het frituurvet of als je geen frituur hebt, zoals ik, zonnebloem olie in een diepe pan met een stevige bodem. Ik gebruik een gietijzeren braadpan.
  7. Bak de arancini krokant in circa 5 minuten. Afhankelijk van het formaat van je pan moet je dit misschien in twee keer doen. Haal de arancini uit de pan wanneer ze goudbruin zijn.
  8. Serveer de ze direct! Het is eventueel heerlijk samen met een schaaltje kruidige tomatensaus.

Eet smakelijk!

Share:
Previous Post Next Post

Misschien ook leuk

No Comments

Leave a Reply